مخالفت مجدد با تغییر نرخ ارز، اعلام دعوت دولت از نمایندگان اتاق بازرگانی برای حضور در کارگروه تحول اقتصادی و درخواست برای قطع نشدن برق واحدهای تولیدی و پرداخت خسارات وارده به آنها در اثر خاموشی‌ها، مهم‌ترین مسائلی بود که در چهاردهمین نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مطرح شد.

دکتر محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست خبر داد که به‌دنبال جلسه اتاق با رئیس مجلس شورای اسلامی، زمینه‌های هماهنگی کمیسیون‌های اتاق با کمیسیون‌های مجلس فراهم شده است.

وی همچنین با اشاره به حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت‌نظام در نشست اتاق بازرگانی مشهد، تصریح کرد: در این جلسه مباحثی درخصوص رابطه اتاق و مجمع تشخیص مصلحت نظام و حضور نمایندگان اتاق بازرگانی در سطوح کارشناسی، فعالیت کمیسیون‌ها و کارهای عملی مجمع مطرح شد.

نهاوندیان بزرگ‌ترین واقعه اقتصادی ماه گذشته را ابلاغ قانون اصل 44 دانست و گفت: با ابلاغ این قانون، توقع طبیعی و قانونی فعالان اقتصادی این است که واگذاری‌ها در پرتو قانون جدید انجام شوند.

انتقاد از خاموشی‌ها

انتقاد از قطع برق واحدهای تولیدی، مهم‌ترین انتقادی بود که فعالان اقتصادی در نشست اتاق بازرگانی به آن اشاره کردند.

بهروز صادقی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران، در این ارتباط گفت: در ماه‌های گذشته شاهد قطعی گاز و برق مصرفی کارخانه‌ها بوده‌ایم و متأسفانه برق واحدهای تولیدی کشور برای تامین شدن برق مصرفی منازل برای دیدن مسابقات یورو 2008 قطع شد و کمیسیون صنعت از اعضای هیات نمایندگان می‌خواهد که با صراحت خواستار آن شوند که برق واحدهای تولیدی تحت هیچ شرایطی قطع نشود.

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، نیز با بیان این مطلب که «قطعی برق صنایع هیچ اساس قانونی ندارد»، گفت: در برخی از واحدهای تولیدی علاوه بر برق، آب واحدها را نیز قطع می‌کنند و ‌باید تدابیری اندیشیده شود که اگر برق واحدی قطع شد، خسارت هزینه‌های تحمیلی از سوی سازمان مقصر پرداخت شود و اگر آن سازمان توانایی پرداخت خسارت را نداشت، دولت هزینه‌ها را تقبل کند.

ابراهیم جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز گفت: اگر دولت می‌دانست از مسئله قطع شدن برق چه زیانی به بدنه خود دولت وارد می‌شود، هیچگاه دست به این اقدام نمی‌زد. وی تاکید کرد:‌ با یک کار کارشناسی مشخص می‌شود که خسارت‌هایی که از قطع برق به دولت می‌خورد، بسیار بیشتر از خسارت به سایر بخش‌ها و واحدهای خصوصی است.

مخالفت با تغییر نرخ ارز

درحالی‌که پیش از این سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از کنار گذاشته شدن موضوع کاهش نرخ ارز در کارگروه تحول اقتصادی دولت خبر داده بود، اعضای اتاق بازرگانی به‌طور رسمی از دولت خواستند تا انجام کارشناسی‌های بیشتر، نرخ ارز تغییر نکند.

محمد بحرینیان، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان، بیمه و بانک اتاق بازرگانی در این باره گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، اتاق بازرگانی به این نتیجه رسیده که در شرایط فعلی، تغییر نرخ ارز به صلاح کشور نیست.

کد خبر 61244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز